Internationale groei VanMoof
In onze series internationaal groeien organiseerde Vectrix een online masterclass met Taco Carlier, oprichter van de moderne e-bike VanMoof. Hierin vertelde hij over zijn ervaringen met internationale expansie.
VanMoof
Taco begon als ondernemer in 2002 met Dutchband, een leverancier van muntenautomaten en festivalbandjes. Met de verdiensten van dit bedrijf kon hij samen met zijn broer Ties in 2009 het fietsmerk VanMoof beginnen. “Ik heb industrieel ontwerp in Delft gestudeerd en had altijd al in mijn achterhoofd het idee om een moderne stadsfiets op de markt te brengen. Fietsen is een snelle, gezonde en duurzame manier van verplaatsten. Het is vanaf het begin onze missie geweest om zoveel mogelijk consumenten op de fiets te krijgen. Daarbij richten wij ons op consumenten in wereldsteden als Amsterdam, New York, San Francisco, Berlijn en Tokyo. Er was duidelijk behoefte aan een moderne stadsfiets. Wij blijven ons daar ook op richten. We zullen bijvoorbeeld geen mountainbike of bakfiets op de markt brengen. We geloven in onze niche aanpak”
Internationale opzet
Vanaf de start zijn we wat betreft de productie en verkoop internationaal gericht. Broer Ties vestigde zich in Taiwan, dichtbij de producenten, waar de belangrijkste componenten van de fiets vandaan komen. Taco bleef in Amsterdam waar de software-ontwikkeling, verkoop, marketing en sales plaatsvindt. We leveren direct online en hebben eigen winkels geopend in diverse steden, waar de consument kan proefrijden. We hebben in het begin geëxperimenteerd met bestaande fietswinkels als dealer, maar dat werkte niet. Daar zijn we dan ook snel vanaf gestapt.
Vanaf de start zijn we wat betreft de productie en verkoop internationaal gericht
Cultuurverschillen
“Ik heb eigenhandig diverse vestiging in Duitsland geopend met lokale partners. Eén van de lessen die ik heb geleerd, is dat ieder land een andere aanpak nodig heeft. Toen ik in Duitsland zelf in de winkel stond kreeg ik allerlei vragen over de techniek en het materiaal dat wij gebruikten, waarop ikzelf het antwoord niet altijd wist. Als ik aluminium als antwoord gaf dan was dat niet voldoende. Sommige Duitse consumenten wilden precies weten welke materialen en bijvoorbeeld welke legering we gebruikten. Dit in tegenstelling tot de Verenigde Staten. Daar zijn de consumenten vooral geïnteresseerd in de nieuwste innovaties en modellen die we op de markt brengen.”
Funding en verdere groei
Gelukkig hadden we eigen geld om VanMoof te starten. We hebben een crowdfunding campagne gestart en later is daar Slingshot als investeerder bijgekomen. Afgelopen mei hebben we een financiering van € 12,5MIO van Balderton en assemblagepartner SINBON Electronics gekregen. Het fonds helpt het fietsenmerk bij haar internationale uitbreiding, om aan de toegenomen vraag te voldoen. De investering volgt op het succes van de lancering van de langverwachte nieuwe elektrische VanMoof S3 & X3 fietsen.
Over Vectrix
Wij helpen MKB bedrijven, startups en scale-ups meer dan 20 jaar bij hun internationale groei. We doen dat door ondernemers te ondersteunen bij de financiering en strategie, door de verkenning en bewerken van internationale markten, door marktonderzoek, door match making, door handelsreizen en masterclasses te organiseren en door diverse diensten aan te bieden in de lokale markten middels ons internationaal partnernetwerk. Wil je ook gebruik maken van onze diensten. Dat kan soms gratis of tegen 50% van de kosten via een SIB voucher. Wij vragen dit kosteloos voor je aan.