Taal
 Nieuwsbrief

Veel bedrijven willen naar de VS, maar hoe doe je dat?

Een kantoor openen en groeien in de VS? Het is moeilijker dan je denkt. Om te voorkomen dat ondernemers falen in de VS, organiseert Bas Langelaar van Vectrix al jaren samen met Edwin Hengstmengel van Endeit Capital spraakmakende marktverkennings- en zakenreizen naar de States "Gedegen voorbereiding is de sleutel tot succes."

Ondernemen in de Verenigde Staten, voor veel Nederlandse ondernemers klinkt het als een droom. Steeds vaker lijkt die droom uit te komen: Nederlandse bedrijven zoals MediaMonks, VanMoof, WeTransfer, GitLab, citizenM en SuitSupply gingen de afgelopen jaren succesvol de Amerikaanse markt op.

Succes en failure

Dat klinkt goed, maar tegenover al die Nederlandse succesverhalen in de States staan minstens zoveel failure-verhalen. Zo verliet tech-ondernemer Richard Straver enkele jaren terug de VS, gedesillusioneerd als hij was over het harde werkritme, de slechte publieke voorzieningen en continue files. Een paar jaar geleden sloot media-scaleup De Correspondent na een jaar buffelen zijn kantoor in New York City, hetgeen ze op kritiek kwam te staan van hun Amerikaanse financiers.

Veel bedrijven willen naar Amerika, maar hoe die je dat?

Wil je slagen in de VS, dan is gedegen voorbereiding de sleutel tot succes, vindt Bas Langelaar. Met zijn bedrijf Vectrix organiseert hij daarom ieder jaar ondernemers- en investeerdersreizen naar de VS in samenwerking met Edwin Hengstmengel, partner bij Endeit Capital. "Amerika is de markt waar veel gebeurt", zegt Langelaar. "Veel bedrijven willen er naartoe, maar hoe doe je dat? Kun je bijvoorbeeld het beste met externe thuiswerkers werken of een Amerikaanse vestiging opzetten, en wat kost zoiets? Op dit soort vragen geven wij antwoord tijdens onze reizen en workshops."

Vectrix

Startup-kenner Langelaar weet waar hij het over heeft. Hij organiseert deze reizen al ruim 20 jaar. Met zijn bedrijf Vectrix, dat hij samen met Michel Simons in 1998 heeft opgericht, hielp hij al honderden startups en scaleups met marktverkenningen en hun internationale groei. “Wij snappen innovatieve groeiers en zijn expert in het financieren via durfkapitaal, subsidies en (bank)kredieten”. Een paar jaar geleden begon Vectrix samen met kapitaal van twintig ervaren ondernemers tevens een eigen investeringsfonds, waarbij Langelaar tot nu toe zeven deelnemingen in jonge tech bedrijven van 2 tot 8 ton deed.

Een paar ton is mooi opstartkapitaal voor de Nederlandse markt, maar wil je in de VS een slag slaan, dan heb je een veel diepere portemonnee nodig. "Veel startups gaan naar Amerika met het idee dat ze daar wel even geld zullen ophalen", zegt Langelaar. "Zo werkt het helaas niet. Als je daar geld wil ophalen, moet je er meestal al gevestigd zijn, een bepaalde omvang hebben en klanten in de VS hebben. Je moet minstens een paar miljoen mee kunnen nemen, om er alvast huisvesting te regelen en een kantoor met personeel van de grond te krijgen. Werknemers zijn er duur, voor een developer betaal je al snel ruim een ton per jaar."

Ik zie geregeld Nederlandse bedrijven die vol enthousiasme naar de VS gaan en na een paar jaar weer afhaken.

Reis naar New York City en Boston

Het is dus van essentieel belang om van tevoren ervaring op te doen in de VS, vindt Langelaar. Met zijn reizen probeert hij ondernemers en investeerders in paar dagen een duidelijk beeld van de markt te geven en - erg belangrijk - een netwerk te laten opbouwen. De volgende 6-daagse reis staat gepland naar New York City en Boston. Op 24 september stapt Langelaar met zo'n tien ondernemers en investeerders in het vliegtuig naar de Big Apple. Hij houdt de groep bewust klein, vertelt Langelaar: "Zo kunnen we iedere deelnemer alle aandacht geven en helpen bij zijn of haar vragen."

Langs bedrijven

Om meer te leren over de praktijk van het zakendoen in de States, gaat Langelaar met zijn groep langs Nederlandse, EU en VS bedrijven die erin zijn geslaagd op succesvolle wijze de Amerikaanse markt op te gaan. "Ze geven waardevolle ondernemerstips en vertellen over hun lessen", zegt Langelaar. "Bij ieder bedrijf blijven we een tot twee uur, zodat de ondernemers het hele verhaal kunnen vertellen en alle tijd hebben om vragen te beantwoorden."  

We kennen ongeveer 20 Nederlandse bedrijven die een vestiging hebben in New York City en Boston. Een aantal daarvan bezoeken we tijdens onze reis. Daarnaast organiseren we samen met onze VS partners een borrel waar we ons netwerk aan ondernemers en investeerders in New York en Boston uitnodigen. Daar worden waardevolle contacten gelegd. Op het consulaat nodigen we een aantal gastsprekers uit die meer kunnen vertellen over het lokale ecosysteem en zakendoen in de VS. Cultuurverschillen tussen NL en de VS in het zaken doen en het aannemen en aansturen van personeel is bijvoorbeeld een onderschat aandachtspunt.

Ook bezoeken we een aantal VS investeerders en zijn we bijvoorbeeld bij Nasdaq op bezoek geweest.  

Met een heel gezin naar de VS verhuizen, is erg duur

Zo bezocht Langelaar in 2019 met zijn groep het softwarebedrijf Foleon (voorheen Instant Magazine). Langelaar bracht deze onderneming enkele jaren geleden in contact met hun huidige investeerder Newion Investments en met hun partners in de VS, die ze helpen met het bestieren van de Amerikaanse markt. "Zij hebben een interessant verhaal", zegt Langelaar. "Ze hebben miljoenen opgehaald om naar Amerika te gaan. De founder heeft toen onderzocht of hij er zelf naartoe moest verhuizen, of beter anderen konden sturen. Hij besloot voor het laatste te kiezen, omdat hij zelf een gezin heeft. Aangezien de huisvesting- en levenskosten per persoon vijf keer zo duur zijn als in Nederland, wordt het met een heel gezin al snel een dure grap."

Workshop

Om geïnteresseerden meer te leren over de aanstaande businessreis en over hoe je zaken doet in de VS, organiseert Langelaar geregeld een workshop op het Amsterdamse kantoor van Vectrix of online. Zo hebben we o.a. Taco Carlier, oprichter VanMoof, Rob van Nuenen oprichter van Channable en Daan Reijnders oprichter van Foleon gehad.

"Ze vertellen over de lessons learned in Amerika", zegt Langelaar. "Ook komt er een partij die wat kan vertellen over hoe het in Amerika werkt met visa. Dat is nog vrij complex. Je kunt een tijdje op een Esta naar Amerika, maar wil je je er echt vestigen als ondernemer, dan zul je aan een visum moeten komen. Hiervoor moet je geld meebrengen en een duidelijk businessplan indienen." 

Bereid je je goed voor, dan kun je in Amerika succesvol worden

Oftewel: genoeg zaken om te regelen, maar, zo geeft Langelaar aan: waar een wil is, is een weg. "Als je ervoor zorgt dat je alles tot in de puntjes hebt voorbereid, maak je kans om ook in Amerika een succes van je business te maken. Wij hopen je daarbij met onze workshop en zakenreis van alle relevante informatie te voorzien."

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.